Gewoonten


Voor degenen die mij een beetje kennen, zal deze blogpost als een verrassing komen. Ga even zitten, haal diep adem, hier komt het: ik sport. En ik sport zelfs vrij fanatiek. Drie á vier keer per week haal ik tegenwoordig makkelijk. Hoe dit kan is mij eigenlijk ook nog steeds een raadsel. Ik leefde zo ‘fanatiek’ volgens het principe: liever lui dan moe. Inmiddels lijkt mijn lijfspreuk meer: no pain, no gain.

 

Als kind heb ik altijd vrij fanatiek gesport. Het begon ooit met klassiek ballet, die pret was echter gauw voorbij toen bleek dat ik niet de beste kon worden. Ik deed mee aan de selectie voor de balletacademie in Amsterdam, maar daar bleek heel snel dat mijn spieren te kort waren voor een professionele danscarriere. Radicaal ben ik gestopt. Vanaf dat moment heb ik nooit meer mijn spitzen aangeraakt. Hockey werd mijn nieuwe sport, inclusief alle hockeyfeestjes. Want onderschat dat niet, ook dat is topsport. Ook hier is de weerklank van mijn oude lijfspreuk te horen, liever lui dan moe. Liever de feestjes dan de actie.

 

Toch werd het nu, bijna een jaar geleden, echt eens tijd om een goed voornemen om te zetten in een goede gewoonte. Hardlopen had ik al eens een tijd gedaan, maar dat paste toch niet zo heel goed bij me. Net als met crosstrainen, wat ik daarna heb gedaan, zijn duursporten niet mijn favoriete bezigheden. Jezelf iedere keer weer moeten motiveren om uberhaupt te beginnen en dan ook tijdens de activiteit zelf de kracht vinden om het vol te houden, dat was niks voor mij. Door een goede tip van een collega ben ik gaan fitnessen. Niet in een sportschool vol klerenkasten, maar lekker thuis. Op de momenten waarop het mij het beste uitkomt. En dat is meestal ‘s avonds na 12 uur –het mag duidelijk zijn, ik ben een avondmens-.

 

Braaf werk ik drie keer per week mijn programma af, gecoacht door Tony Horton. Dit is een bekende Amerikaanse fitnesinstructeur die het programma P90X heeft ontwikkeld. Een heuse rage in Amerika,  waar zelfs Bruno Mars over zingt in de ‘Lazy song’.

 

Kortom, met dank aan de collega en Tony Horton heb ik het goede voornemen omgezet naar een goede gewoonte. Maar dat valt nog niet mee. Voordat je iets een gewoonte mag noemen, moet je het minstens 30 dagen volgehouden hebben. Pas dan is het voldoende geconditioneerd om ook echt een gewoonte te zijn. Heel bekend is ook het principe van de 30-day trial, populair gemaakt door Steve Pavlina.

 

Nog een paar tips die voor mij hebben gewerkt:

  • Richt je op maximaal één verandering per maand.

Wil je teveel tegelijk dan is het resultaat vaak dat er van geen van de voornemens iets terecht komt.

  • Schrijf je doel op papier.

Hierdoor wordt het serieuzer en officieler. Doordat je het concreet op papier hebt staan, zul je het doel ook serieus nemen. Daarnaast kan het ook verhelderend werken als je het moet opschrijven.

  • Vermijd negatieve gedachten over jezelf of over het doel wat je hebt.

Betrap je jezelf op negatieve gedachten? Buig ze dan om naar positievere. Voorbeeld, denk niet:Ik houd het toch nooit vol, maar denk: ik heb nu al drie keer gesport en dat is al een stuk meer dan ik daarvoor deed.

  • Beloon jezelf als je iets bereikt hebt!

Deze tip is heel belanrgrijk, die mag je nooit vergeten! Ik ben er zelf ook vrij goed in…

 

Nu lijkt het alsof ik het allemaal heel goed weet, maar dat valt vies tegen. Er zijn nog meer dan genoeg slechte gewoonten die ik nog moet aanpakken. Niet elke week de afwas laten staan totdat werkelijk alle borden in gebruik zijn, lege flessen shampoo weggooien en niet weken –of maanden- in de douche laten staan, de schone was direct uit de wasmachine halen, opnieuw leren fietsen…

 

Oftewel: 1 down, 43554722… to go!


8 Comments, Comment or Ping

  1. Je bent goed bezig, Dochterlief! Zoel fysiek als met het bloggen en de rest trouwens ook. Ik zou ook nog wel wat van je kunnen leren, heb ik het idee.

    July 31st, 2011

  2. Lisa Ong

    Haha! Wat een leuk stuk! Je was inderdaad veeeeeel liever lui dan moe, een lijfspreuk die heb ik van jou heb overgenomen! Misschien ooit over een paar jaar dat ik ook omsla… -_- Vind het superknap dat je het doet en zo goed volhoudt! Topper! Liefs xxxx

    July 31st, 2011

  3. Jules

    Hey Lies,
    Thnx voor je lieve reactie, hahaha en jij weet inderdaad als geen ander hoe ‘lui’ ik was!! :)
    Alles bong daar in Indo? Over twee jaar samen? Geniet nog even!!
    X

    August 1st, 2011

  4. Nico

    Mooi geschreven Juliette. Ik heb tot nu toe je blogs allemaal gelezen en dat zal ik blijven doen :-) Je tips zal ik ook ter harte nemen. Vooral de laatste natuurlijk. Ga door met schrijven. Ik verheug me al op de volgende blog

    August 1st, 2011

  5. Thuis sporten is ook mijn favoriet, en bij mij doen mijn twee peutermeisjes dan heel gezellig mee, ook leuk!

    August 9th, 2011

  6. Thomas

    hahaa yeaah ik sta in je blog:P ik voel me gevleid;) Keep up the good work en als je nog sport gerelateerde vragen hebt hoor ik het wel! Leuke blog trouwens! x thomas

    August 14th, 2011

  7. Margriet

    Hej lieve meid!
    Thanxs voor de motiverende oppeppers!! Ik ben net als jou ook een ‘thuissporter’ met mijn crosstrainer en ik ben zo blij met dat ding…mijn stepplank! En ook absoluut een avondmens dus dat gebeurt dan ook ‘s avonds! Niet zo vaak als ik zou willen maar dat heet ook opbouwen toch?
    Je blog is ook heerlijk om te lezen, ik dacht dat ik je wel een beetje kon maar dan lees ik dit en dan weer dat en ik denk, gossie ja zeg!! Geweldig!
    Meis, ik hoop je gauw weer te zien, kan net ijn dat we langs erlkaar werken natuurlijk maar geniet eerst nog even lekker van het Bella Italia!!
    Giga dikke knuf M.

    September 12th, 2011

  8. asics outlet singapore

    May 11th, 2015

Reply to “Gewoonten”